Adrianna Nilsen (8a), Ardiana Tahiraj og Fredrik Børslid Augland går alle i klasse 8a på Songdalen ungdomsskole.

Mobbing

Ingen av dem har opplevd å bli mobbet, men de har sett at andre blir.

– Det var mer mobbing da vi begynte her. Det endte med en utvisning. Det ble gjort noe med det, sier Fredrik.

De er litt uenige hvorvidt en app ved navnet Sannheten om SUS-brukere på Instagram er i funskjon. Der settes ut rykter om personer som ikke er sanne. Bruk av sosiale medier for å mobbe er et problem på SUS som andre steder, forteller de. Rektor Øystein Dybesland er kommet inn og bekrefter elevenes mening.

– Det er et helt klart problem innenfor det som kan utvikle seg til leie saker og det skaper usikkerhet, sier Dybesland.

Samtidig er både rektor og elevene enige om at dette er blitt en del av skolehverdagen.

– Vi må etter loven ta tak i ting som påvirker elevenes skolesituasjon. Da må det gjøres noe, så er det begrenset hva vi fanger opp, sier rektor.

– Klarer de voksne å følge med på alt det nye med apper og sosiale medier?

– Ikke alltid, de voksne på skolen skjønner ikke alt, ting har forandret seg så mye siden de selv var på vår alder, mener Ardiana.

– Jeg vet som rektor at mange lærere har tatt tak. Mobbing blir tatt på alvor. Dessverre er det slik at vi ikke alltid finner de riktige tiltakene for å få slutt på det, og det kjennes som et stort ansvar, kommenterer Dybesland.

Verste og beste

Totalinntrykket er at de tre elevene har en grei skolehverdag.

– Hva er det beste med skolen?

– Møte venner, kommer det raskt fra Adrianna.

– Det burde være å lære, men her føler jeg meg trygg og vi har et godt miljø, fortsetter hun.

Fredrik tenker at skolen er en stor møteplass hvor en kan gå med venner.

– Hva er det verste?

Fredrik tenker seg lenge om før han fastslår.

– Misforståelse, når noe blir tatt seriøst og som var ment som en spøk, når læreren ikke ser humoren.

Adrianna og Ardiana er enige, noe som er riktig ille på skolen, klarer de ikke å definere. Det er stort sett kjekt å være på skolen.

– Det er pinlig når en lærer forsøker å være ungdom, sier Fredrik og latteren kvitrer mellom de tre, men rektor smiler litt. Akkurat det har han vel selv tenkt en gang som ungdomsskoleelev.

– Generelt er det bedre relasjoner mellom elever og lærere. Redselen og fryktrespekten for lærere er ikke sånn som den vår før, mener han.

Motepress

– Hva med motepress?

– Det er jenteting, jeg bryr meg ikke om klær, sier Fredrik og hermer etter jentene med glimt i øyet:

– Ååå har du fått ny genser.

Jentene setter han på plass. De mener at det er absolutt gutter som bryr seg om moter. De opplever ikke noe press.

– Jeg opplever ikke at det er motepress i vår klasse, men det er nok forskjell på klassene, mener Ardiana.

Karakterer

– Hva med karakterpress?

–Jeg vil ha gode karakterer og utdanning, men det kommer an på hvilket fag det er. Musikk er kjedelig, sier Ardiana.

– Tre i snitt er ok for meg. Så lenge jeg gjør det beste jeg kan, er pappa fornøyd. Ikke noe stress, selv om de mobber meg litt når jeg skal si noe på engelsk, sier Fredrik.

– Vi mobber ikke, det er tulle-erting, vi tuller med hverandre, korrigerer jentene. De mener at det er lov å ikke få det til og gjøre feil i deres klasse.

Fritid

– Hva med fritiden?

– Vi er på Noden, der er det gøy, kommer det fra alle tre.

– Ville dere klare å være uten mobiltelefon i en uke?

– Jeg hadde klart det, sier Ardiana, skolevenninnen hennes er mer i tvil. Det er også Fredrik. Alle tre er enige i at det går utrolig mange timer med til mobilbruk.

– Er du med venner så har du kontakt med andre venner via snapchat, sånn er det bare, sier Adrianne og ler litt.

– Foreldrene våre skjønner det ikke. De vil vi skal ut å leke, sier Fredrik oppgitt.

Rektor trekker et lite sukk.

Dagens SUS

– Hvis dere skal si hvordan SUS er per i dag, hva vil dere si da?

– SUS er blitt en snill skole, alle snakker med alle. Lærerne bryr seg og de aller aller fleste har det bra, lyder konklusjonen.

– Alt kan ikke bli perfekt, men vi jobber for at skolen skal være et trygt sted hvor elevene får lærdom, konkluderer Dybesland.