Sjørøverskuta «Den sorte mann» på tokt i Mandal
I år som i fjor viser stolte sjøfolk fram båtene sine i sommerserien «Båden min».
Tekst/foto: Anna Larsen
– Vi skal ut og plyndre det store skipet der ute, sier Sivert Dyrstad (6), som referer til cruiseskipet som ligger ankret utenfor Gismerøya.
Han har tatt på seg både lapp på øyet og ring i øret.
– Arghhh, sier han mens han fekter med sverdet sitt.
Faren hans, Steffen Dyrstad, og kompisen Andre Kløvfjell har bygget om en gammel snekke til ei sjørøverskute.
– Vi begynte ti dager før sjekteracet på Trysnes, men brukte bare rundt fem dager på å bygge den, på grunn av regn, forteller Dyrstad.
Han og Kløvfjell har også kledd seg ut som pirater.
– Vi skal ut og røve etter noe bacon, sier Dyrstad.
Sjørøverskuta ligger fortøyd ved Ballastbrygga i Mandal. Den er malt sort og fått navnet «Den sorte mann». Kløvfjell kommer gående mot båten med en stor skattkiste.
– Det er hardt å være pirat, sier han, mens han sleper på skattekista.
– Det er her vi har alt gullet, sier Sivert.
Skuta består av to dekk, har tre mast med seil og er innredet med prismelysekrone inne i salongen. Motoren er en gammel Sabb-motor.
– Lysekrona er nok det dyreste om bord denne båten, den kostet 150 kroner, sier Kløvfjell og ler.
Han forteller at han kjøpte den på bruktbutikken.
– Alt av materialet kommer hjemmefra, men noe av pynten er kjøpt på bruktbutikken. Som for eksempel flaskeskipet.
– Mor til Kløvfjell har ingen rekkverk på verandaen sin lengre, sier Dyrstad og ler.
– Vi har også et fangerom, legger Sivert til.
I tillegg er båten utsmykket med en gallionsfigur i front, som er laget av Ingeborg Marie Jacobsen.
På vei ut mot cruiseskipet er sjøen relativt rolig, men man må likevel balansere godt for å ikke falle over bord.
– Her er det bare å holde seg fast, sier Kløvfjell som manøvrerer skuta fra øverste dekk.
Fra hoveddekket står Dyrstad og styrer farten på skuta.
– Det er litt utfordring å kjøre denne båten. Det er en tomannsbåt, sier Dyrstad.
Sjørøverskuta nærmer seg cruiseskipet og Kløvfjell ringer i bjella. Flere av turistene på skipet kommer ut for å vinke og ta bilde.
– Folk blir som regel veldig glade når vi kommer, sier Dyrstad.
– Men vi ser ganske ekte ut, så vi har skremt både voksne og barn, legger Kløvfjell til.
Skuta blir svært liten når den kjører ved siden av cruiseskipet.
– Arghhh, do you have any food? roper Dyrstad.
Han forteller at båten i utgangspunktet ikke skulle se slik ut.
– Det skulle egentlig ikke bli ei sjørøverskute, det skulle bli en båt med noe sjørøver i seg. Men det har bare ballet på seg, sier Dyrstad, og legger til:
– Det var ingen voksne til stede som sa stopp. For eksempel så lurte vi på om vi skulle ha ei mast, også ble det plutselig tre.
– Hvor mange knop går den?
– Den går sikkert 1000 knop hvis vi heiser alle klutene. Men det kommer litt an på hvem vi jakter, sier Dyrstad spøkefullt.
Kompisene bygde båten i forbindelse med sjekteracet i Trysnes tidligere i sommer. Her vant de premie for sjørøverskuta si.
– Vi vant beste utsmykning, forteller Dyrstad.
Han forteller også at de har brukt mesteparten av tiden på å beundre det de har bygget.
– Vi har ledd mye. Hver gang vi kom opp med noe nytt, har vi ledd, sier mandalitten.
– Hva viser kompasset? spør Dyrstad.
– Ti på halv guffen, svarer Kløvfjell.
Etter et par runder rundt cruiseskipet, går turen videre inn i Mandalselva og rundt Rogna.
– Kan vi plyndre isbaren? Jeg er is-sulten, sier Sivert.
Mandalittene er usikre på hva de skal gjøre med skuta videre, men de forteller at de kommer til å dukke opp på Skalldyrfestivalen.
– Jeg har veldig lyst til å beholde den, men hvis vi får noen seriøse bud, så kan det hende den ryker. Men det blir nok turnering på Skalldyrfestivalen, sier Kløvfjell.