SIGDAL Snartemo og kartleser Arne-Ingar Stulen (NMK Hadeland) vant klassen for tohjulsdrevne, nasjonale biler lørdag. Men det var nære på.

– Motoren begynte å fuske på siste etappen. Det var så vidt vi kom i mål. Men det skjedde heldigvis så seint at vi hadde greie marginer, forteller Snartemo.

Iskald opplevelse

Forklaringen var at bensinfilteret begynte å fryse tett.

– Det var nærmere minus 20 på sisteetappen, sier Snartemo.

Etter de åtte fartsetappene, er det en transportetappe på cirka tre mil, som bilene har en viss tid på å fullføre, og levere inn tidskortet. Hvert minutt forsinkelse gir ti sekunder tidsstraff. Under denne transportetappen stoppet motoren helt, og kartleser Arne Ingar Stulen måtte holde hånden på bensinfilteret i bagasjerommet for å holde motoren i gang. Like før mål kunne han komme inn i bilen igjen.

– Han var rimelig kald da jeg slapp ham inn i bilen, forteller Snartemo og ler.

– Vi tapte kanskje tjue sekunder på motortrøbbelet. Det holdt akkurat. Hvis vi ikke hadde kommet i mål, ville alle NM-poengene røket. Så det var stang inn, slår han fast.

Han er svært fornøyd med å ha funnet feilen.

– Hadde vi ikke funnet feilen, måtte vi ha brutt. Vi hadde en god ledelse i løpet, men det hjelper ikke om man ikke kommer seg i mål, sier han.

LES OGSÅ:

I teten hele veien

Snartemo gikk rett i teten, og hadde en tjue sekunders ledelse etter første etappe.

– Vi trives veldig godt på veiene der oppe. Det var fantastiske forhold. Men vi var litt usikre fordi jeg har bygd helt ny motor for dette løpet, og ikke testet noe særlig. Vi startet ut i et veldig tempo, og prøvde å fortsette slik. Det gikk greit, sier han beskjedent.

I mål var Snartemo og Stulen over ett minutt foran andreplassen, Anders Kjær fra NMK Larvik og kartleser Gøril Undebakke fra NMK Nore og Uvdal. Og 1 minutt og 29 sekunder foran KAKs Vidar Nordbø, som har NMK Konsmos Erik Spiling som kartleser.

Faktisk var løpstiden åttende raskest uavhengig av klasse! Bare 6.52,2 bak Anders Grøndal, som vant klassen for internasjonale biler med firehjulstrekk.

– Det var full klaff lørdag. Det er nok et av de beste løpene jeg har kjørt. De i toppene kjører fabrikkbygde biler til 2 millioner kroner. Jeg har sett det på reaksjonene fra publikum i etterkant, at de er ekstra imponerte. Det er jo veldig gøy, sier han.

Underveis var han oppe på sjetteplass på lista over de raskeste bilene, men tapte trolig en plass eller to på motortrøbbelet.

HER KAN DU SE KOMPLETTE RESULTATLISTER FRA SIGDALSRALLY

Leder sammendraget

Fjorårets sesong fikk en lei avslutning for Team Snartemo, med havari på både motor og clutch, og femteplass i sammendraget . Nå har de fått en best mulig start på 2016-sesongen, med 30 poeng i første runde. Han tar likevel ingenting for gitt.

– Det er flere harde konkurrenter. Fem-seks stykker som kjører jevnt, så det må absolutt klaffe for meg om det skal bli seier. Det blir kjørt hardt, sier Snartemo, og trekker fram navn som Vidar Nordbø, Ole Gunnar Skogli, Tom Kristian Lien og Jan Kåre Wilsberg. Regjerende norgesmester i klassen, Jan Egil Halland fra NMK Nore og Uvdal, kjører ikke denne sesongen.

Tradisjonsrikt løp

Neste løp er Rally Finnskog i Kongsvinger 6. februar, et løp Snartemo har god erfaring med.

– Jeg har vunnet der før. Jeg ledet i fjor, men da stoppet bilen. Sannsynligvis det samme filteret som skapte trøbbel i år. Jeg må bare få fjernet det, sier han.

LES OGSÅ:

– Det er et vanskelig løp. Mange lokale som kjører veldig fort. For eksempel Ole Morten Korsmo fra KNA Kongsvinger. Han kjører kun det løpet, og er alltid godt forberedt. En hard konkurrent, sier Snartemo.

Samtidig er det også et veldig tradisjonsrikt løp.

– Det er nok et av de som har vært kjørt lengst. Det er veldig kultur for rally i Kongsvinger. Veldig mye tilskuere, og god stemning, sier Snartemo.

LES OGSÅ: