Debattinnlegg

Kan ordførerkandidatene virkelige stå inne for dette? Er tittelen på avisinnlegget fra Jan Terje Nielsen, Knut Riple, Roar Lie, Henk Nevland og Herbjørn Pedersen. På det spørsmålet kan jeg svare for egen del et klart ja, og det vil jeg begrunne, men først vil jeg si følgende: Vi har full forståelse for de berørte i dette området, det har vært uttrykt i mange fora, av et samlet politisk miljø. Det er lover og regler for hvordan berørt blir definert, og hvordan en kompenseres ut i fra det. Disse må selvfølgelig følges. Jeg vil også si, slik jeg ser det, at ordbruken om at «mange tusen berøres» er feil. Planprogrammet viser tydelig hvem som berøres her, og det er langt ifra mange tusen.

Det er slik at vi som politikere skal veie ulike forhold opp mot hverandre i saker, og i denne saken veier de næringsmessige og utviklingsmessige hensynene tyngst for min og APs del. Vi trenger arbeidsplasser og vekst her i Lindesnes for å møte de utfordringene vi står overfor. Da må vi være fremoverlente og villige til å ta en tydelig posisjon for å få det til, både for eksisterende næringsliv og for nye etableringer. Spesielt med tanke på å ha areal tilgjengelig og møte næringslivet på en aktiv måte. Det kommer ingen til oss om ikke vi har areal som er ferdig regulert, og aller helst ferdig planert. Endringene vi står i nå går raskere enn før, og det må vi posisjonere oss for.

Blant alle landene rundt Nordsjøen meldes det om stort arealbehov knyttet til havn og bakenforliggende areal. Dette viser også nasjonale rapporter. Senest på besøk ved Odense havn denne uken ble dette bekreftet. Her sees det etter mulige samarbeidshavner for å bedre kunne koordinere den økte aktiviteten som kommer i hele Nordsjøen, spesielt knyttet til den enorme satsingen på havvind. Denne uken ble det lagt frem oversikt over nye områder som Norge potensielt kan utvikle for havvind, hvor mange av dem ligger i Nordsjøen. Dette er første steg med å avklare endelige areal for fremtidig utvidelse.

På samme dag som oversikten ble lagt fram, signerte Norge på en felleserklæring i Oostende, med de andre landene rundt Nordsjøen. Den handler om landenes felles satsing på havvind og grønn omstilling. Havvind er en industri i sterk vekst. Det er en forventet årlig vekst på 20 prosent frem til 2040. Norge er i full gang med å utvikle et hjemmemarked. Det betyr at dette vil beslaglegge mye areal, noe som gjør at det også må være tilgjengelig areal for annen næring som er avhengig av nærhet til sjøen.

Dette er heller ingen hastesak, som det blir hevdet. Området har vært regulert siden 2012, og planprosess ble meldt opp i februar 2022, den har vært gjennom en ordinær behandling, og er nå sendt ut på høring. Konkurransen om Sørlige Nordsjø II er i gang, og innen 4. august skal de ulike aktørene som konkurrerer ha levert inn sine bud. Det betyr at de fleste må være ferdig med søknaden før sommeren, slik at de har tid til å kvalitetssikre dem før endelig innlevering. Sørlige Nordsjø II er bare første fase, det skal bygges ut langt mer i årene som kommer. Neste tildeling er i 2025, og deretter vil det være jevnlige tildelinger. Derfor er det viktig at de ulike aktørene vet hva som er av tilgjengelig areal nå, men det er også viktig at de vet hva som som er utvidelsesmulighetene for de neste fasene. For meg handler det om timing.

Agders mål er helt klart: Vi skal posisjonere oss til å bli en av de sentrale regionene for utviklingen av norsk havvind. Etableringen av kompetansesenter for havvind i Kristiansand er første steg. Vi har mange klare forutsetningene for å ta posisjonen vi vil ha, spesielt gjelder det vår leverandørindustri og vår fysiske nærhet til de aktuelle havvindområdene. Det er her vi nå må være fremoverlente, og sørge for at arealbruken er avklart før budfristen går ut. Vi må sørge for at vi ikke kommer dit, at vi ikke har nok areal til næringsvirksomhet i vår kommune. Jeg er uenig med de som mener at vi har nok areal. Jeg mener de bommer på sine analyser, og at det vil sette oss i en økt risiko med tanke på næringsutvikling her hos oss.

I det nevnte avisinnlegget står det også at AP stoppet et forslag fra fylkesrådmannen om å bygge gang- og sykkelsti før utviklingen av området begynner. Det var et høringsinnspill til oppstart av plan, og her sa AP at en må være forutsigbare og forholde seg til allerede vedtatte rekkefølgekrav for området, som er at gang- og sykkelsti skal bygges før første bygg bygges på området. Det vil være egne planer for å ivareta trafikksikkerhet under anleggsperioden.

Nå er planen ute på høring, innspill vil komme, og vi vet ikke hvordan endelig plan blir seende ut. Jeg kan absolutt stå inne for både prosessen som går nå, og for det vi regulerer området til. Det vil være et viktig område for hvordan vi kan posisjonere oss for vekst og for kommunens næringsutvikling, slik at vi sikrer oss flere arbeidsplasser og økt tilflytting.

Even Tronstad Sagebakken (Ap), ordfører i Lindesnes kommune

Jeg kan absolutt stå inne for både prosessen som går nå, og for det vi regulerer området til.