OK Kompetanse er et opplæringskontor som Amento har startet opp sammen med Mindus i Mandal og Varodd i Kristiansand, et eget selskap de eier sammen. Her skal de bruke ressursene, kompetansen og nettverket som disse bedriftene har, til å jobbe ut lærekandidater til ordinært arbeidsliv.

– Tanken bak OK Kompetanse er at de elevene som ikke alltid går et normalt løp og blir lærling og fagarbeider etter to år, men som trenger mer tilrettelegging og oppfølgning skal få en opplæring i ordinær bedrift. Man vil da bli bli lærekandidat hvor målsettingen er å få et kompetansebevis. Det kan være at de i løpet av de to årene ikke når et fullt fagbrev, men at de får et kompetansebevis, sier daglig leder ved Amento, Stein Asle Johnsen, som også er styreleder i OK Kompetanse.

Stein Asle Johnsen i en av produksjonshallene på Amento på Kvavik i Lyngdal. Foto: Olav Hoel

Forskjellige selskaper

Selskapets vil ha hovedkontor i Kristiansand med Lars Tregde som daglig leder, men vil også være lokalisert i Mandal, Marnardal, Lyngdal og Flekkefjord. I Lister vil Bjørn Ove Haugland være kontaktperson, mens Johnsen fortsatt vil ha hovedjobben sin som daglig leder på Amento samtidig som han er styreleder for det nye opplæringssenteret.

– Amento er Amento, mens OK Kompetanse er et eget selskap. Alt som har med OK Kompetanse er en avtale vi har med fylkeskommunen, mens de tjenestene vi leverer gjennom Amento går gjennom NAV, påpeker Johnsen.

Johnsen har derimot vært med på å bygge opp det nye opplæringskontoret, og er klar på at dette ikke skal være i konkurranse med de vanlige opplæringskontorene med vanlige lærekontrakter. Tanken er å kunne tilby elevene med spesielle behov det samme lærligtilbudet som ordinære elever med to år på skole og to år ute i arbeidslivet, men samtidig bistå de som trenger det med tettere oppfølgning, støtte og tilrettelegging for å kunne nå målene sine i opplæringen.

Etter at denne toårsperioden ute i bedriftene er over, er målet at de skal kunne etablere et varig arbeidsforhold for disse elevene.

– Da er tanken at man for eksempel kan få det man kaller et delfags bevis, hvor man når noen av målene i læreplanen. I butikkbransjen kan man kanskje lære om vareeksponering, hvordan man behandler frukt, hylleplassering, prising, og slike ting, slik at man kan gjøre en bit av jobben. Til nå har fylkeskommunen hatt praksis med å tilby tilrettelagt videregående for denne gruppen i opptil kanskje fem år uten at de har vært ute i arbeidslivet, og hvor de står uten tilbud etter dette. Etter at denne toårsperioden ute i bedriftene er over, er målet at de skal kunne etablere et varig arbeidsforhold for disse elevene slik at de har en jobb når perioden er slutt, sier Johnsen.

Daglig leder ved Amento i Lyngdal, Stein Asle Johnsen , som også er styreleder for OK Kompetanse, er spent på det nye selskapet de har startet opp sammen med andre aktører i Agder. Foto: Olav Hoel

– Nybrottsarbeid

Han anslår at de har jobbet med dette prosjektet de siste seks-sju årene, og det er først nå nylig at alt det formelle har kommet på plass. Til høsten er planen å kunne starte opp med 15–20 elever i Agder.

Dette er kjempespennende for oss.

– Dette er kjempespennende for oss, da dette er litt nybrottsarbeid. Ovenfor fylkeskommunen har vi lagt hodene våres litt på blokka og sagt at hele tenkningen bak dette er at vi håper at når disse to årene er ferdig, så har de lært så mye at den arbeidsplassen vil ha de i jobb der, om det eventuelt er i en kombinasjon med en eller annen form for ytelse. Dette vil også være i tråd med regjeringens inkluderingsdugnad, sier Johnsen.