Historien om Mario starter på begynnelsen av 1980-tallet da den ferske spilldesigneren Shigeru Miyamoto ville lage et spill basert på den populære tegnefilmfiguren Skipper'n. Det fikk han ikke lov til, så han tok like greit inspirasjon fra King Kong og laget et spill satt til New York der en snekker måtte redde en kvinne fra en sinna gorilla ved å hoppe over tønner på vei opp en rekke plattformer. Med det skapte han et av de aller første plattformspillene.

Spillet fikk navnet Donkey Kong og ble lansert i arkadehaller i 1981. Da spillet skulle slippes i USA hadde ikke Mario fått navn enda. Han het bare Jumpman, men ble oppkalt etter eieren av varehuset Nintendo USA hadde sine kontorer i.

Donkey Kong ble den spede begynnelsen for Mario. Foto: Nintendo

Donkey Kong skulle ende opp med å bli starten på et spilleventyr uten like, og i 1983, etter et par Donkey Kong-oppfølgere, lanserte Nintendo Mario Bros. Her ble Marios yrke endret til rørlegger, og han fikk broren Luigi. I dette spillet kunne spillerne springe inn og ut av skjermen mens de kjempet mot skilpaddefiendene som senere skulle få navnet Koopa.

På egne bein

Det var derimot ikke før i 1985 at Mario slik vi fremdeles kjenner ham i dag for alvor skulle bli en kjendis blant barn og voksne verden over. Da lanserte Nintendo Super Mario Bros., for sin egen spillkonsoll Nintendo Entertainment System, det første spillet i en serie av spill med sideskrollende plattformmoro som etablerte spillmekanikker som blir brukt den dag i dag. Mario måtte redde prinsesse Toadstool fra den onde Bowser, og på veien hoppet han på fiender, samlet mynter, og plukket opp gjenstander som ga ham nye krefter.

Super Mario Bros. på Nintendo ble manges første møte med Mario. Foto: Nintendi

Spillet ble en enorm suksess og var med på å popularisere plattformsjangeren, og mange prøvde å gjenskape suksessen med sine egne varianter. Ingen klarte det like godt som Nintendo selv, og i de resterende årene av 80-tallet produserte de ytterligere to populære oppfølgere. Men det var først på 90-tallet at Mario-fenomenet for alvor skulle ta av.

Super Nintendo entret ringen

I 1990 lanserte Nintendo sin rykende ferske spillmaskin Super Nintendo i Japan, og over de neste to årene ble konsollen lansert i resten av verden. Maskinen ble lansert sammen med et knippe spill, deriblant Super Mario World, et spill som skulle gå ned i historien som ikke bare et av de beste spillene i Super Mario-serien, men et av de beste spillene i historien.

Spillet var vakkert, fargerikt og uhyre moro der Mario og Luigi igjen måtte redde den stakkars prinsessen. Denne gang fikk de hjelp av dinosauren Yoshi som raskt ble en så populær del av Mario-universet at han senere skulle få sine egne spill.

Super Mario World på Super Nintendo var et høydepunkt for Mario. Foto: Nintendo

Super Nintendo-æraen var viktig for både Nintendo og Mario, og mange nye, sprelske påfunn kom til å definere framtiden til deres mest kjente helt. I Dr. Mario fikk vi leke oss i et Tetris-inspirert spill, Mario Kart ble starten på en stor og viktige serie for Nintendo, og i Super Mario RPG slo de seg sammen med rollespillekspertene i Squaresoft for å lage et kritikerrost rollespill som ble startskuddet for enda en ny type Mario-spill, med senere serier som Mario & Luigi og Paper Mario.

En ny verden av muligheter

I 1996 var det igjen tid for Nintendo å snu en kollektiv spillverden på hodet med det revolusjonerende spillet Super Mario 64. Dette lanseringsspillet for Nintendos nye konsoll Nintendo 64 kastet fra seg den todimensjonale pikselgrafikken og ga oss for første gang et fritt og åpent eventyr i tre dimensjoner. Spillet fikk enormt mye å si, ikke bare for plattformspillene framover, men også for en hel industri som virkelig fikk øynene opp for hva som nå kunne gjøres i spill.

Super Mario 64 ble Marios inntog inn i tre dimensjoner. Her med et skjermbilde fra samlepakken Super Mario 3D All-Stars fra 2020. Foto: Nintendo

Mens Marios popularitet vokste på 80-tallet, puttet Nintendo ham inn i en rekke sportsspill, men det var ikke før i 1995 at han fikk sette navnet sitt på et. Det het Marios Tennis og ble lansert på kalkunkonsollen Virtual Boy. Selv om Nintendos første forsøk på 3D ble en flopp, ble Marios Tennis startskuddet for en helt ny type Mario-spill der Mario og kompani tar oss med på alt fra golf og tennis, til fotball og olympiske leker.

På slutten av 90-tallet lekte Nintendo seg enda mer med nye arenaer for Mario, og lanserte selskapsspillet Mario Party, samt slåssespillet Super Smash Bros. der figurer fra hele Nintendo-porteføljen dukket opp som kampklare helter.

En ny tidsalder

I årene etter Super Mario 64 fjernet Nintendo seg mer og mer fra det som kanskje var fundamentet for Mario; sideskrollende plattformeventyr med todimensjonal grafikk. Vi fikk flotte spill som Super Mario Sunshine, Super Mario Galaxy, og en rekke spill som lekte seg i andre sjangre, men det var ikke før i 2006 at Nintendo returnerte til sjangeren de var med på å skape. Da lanserte de New Super Mario Bros. på den håndholdte konsollen Nintendo DS.

I dette spillet fikk vi igjen sideskrollende plattformeventyr for flere spillere der vi fikk velge mellom å spille som Mario eller Luigi. Spillet skulle få flere oppfølgere, noe som vitnet om at publikum på ingen måte var mettet på god, gammeldags Mario. Nintendo fortsatte likevel å leke seg i tre dimensjoner med spill som Super Mario 3D Land og Super Mario Odyssey.

Super Mario Odyssey fra 2017 moderniserte 3D-formelen ytterligere. Foto: Nintendo

Som et frieri til både Mario-fans og sin egen historie lanserte Nintendo Super Mario Maker i 2015. Dette spillet var ikke bare et spill, men en spillproduksjonsmaskin der spillerne selv kunne lage spillbare Super Mario-nivå i både piksel- og 3D-grafikk, og dele dem med verden.

Et ekte spillikon

Gjennom årene som har gått, har Super Mario gått fra å være en serie som handlet først og fremst om sideskrollene plattformeventyr, til å by på en rekke spill i ulike sjangre. Vi kan kjøre om kapp i Mario Kart, reise på eventyr i Paper Mario, springe rundt i en stor og spennende verden i Super Mario Odyssey, eller reise ut på et godt, gammeldags sideskrollende eventyr i rykende ferske Super Mario Bros. Wonder. Som i New Super Mario Bros. leker dette spillet seg med den gamle sideskrollende formelen for å skape både nye og nostalgiske øyeblikk for ung og gammel.

Marios nyeste opptreden kom i Super Mario Bros. Wonder nå i høst. Foto: Nintendo

En ting er sikkert. Super Mario er ikke bare Nintendos best kjente spillfigur, men verdens mest kjente spillfigur med en popularitet som rivaliserer det største Disney har å by på. Det er noe vi fikk demonstrert i vår da folk gikk mann av huset for å se Super Mario-filmen på kino våren 2023.