Uten særlig mye erfaring fra så store stevner, dro Djupesland Racing forrige uke ned til Le Mans, hvor ni år gamle Emil Djupesland konkurrerte i verdensmesterskapet i gokart.

– Begynnelsen av VM-uka hadde vi relativt lite grunnlag for racene. Lite hadde vi av erfaring eller gokart utstyr som kunne brukes, forklarer Kjetil Dale fra teamet.

I starten av uken fikk teamet med seg Frode Lie fra Lietech Parolin Norway, som med lang erfaring ble en støttespiller for finslendingene. Basert på data fra treningsrundene i starten av VM-uka, gjorde Lie en del endringer på forstilling, chassis og forgasseren på.

– Resultatet ble bedre, men vi så det var langt igjen i forhold til de beste. Vi fikk leid en forgasser fra en franskmann som het Morris, som også tok ansvar for justeringer av forgasseren før hvert heat, forteller Dale.

De første dagene ble mye av tiden brukt på å optimalisere motoren og egne kjøreevner for ungtalentet. Foto: Kjetil Dale

Variert plassering under heatene

Da justeringene var inne kunne racingteamet fokusere på kjøreegenskaper, dreving og lufttrykk i dekkene, før første tidskjøring tirsdagen.

– Under kjøringen virket forgasseren bra, men vi hadde ennå ikke funnet frem til det rette drevet og lufttrykket. Resultatet ble deretter, og vi landet på 21. plass, som også ble startposisjonen på alle heatene, forteller Dale.

Under første heat kjørte Djupesland opp noen plasser før han valgte en forbikjøring på ytteren som resulterte i en snurr. Det ble også en snurr på slutten av andre heat, men her kjørte han seg opp til en 13. plass, med en toppfart på 97 km/t.

– Så kom 3. heat hvor vi møtte litt startproblemer. Dette resulterte i at han startet løpet bakerst, ettersom det ikke er noe disiplin i masterrunden. Men han kjørte seg inn til en 20. plass her, påpeker Dale.

Før finalene, i 4. heat, endte han på en 23. plass. Teamet jobbet fortsatt her med redusert usikkerhet rundt dreving.

VM i gokart har gitt mersmak, og Emil Djupesland har kjørt seg inn som Norges beste fører i cadetti klassen, og er derfor i dag plassert som nummer 22 i Verden, påpeker Kjetil Dale. Foto: Sebastian Faugstad (arkiv)

Norges beste i klassen cadetti

Så under prefinalen lørdag kom regnet 10 minutter før start.

– Vi valgte å bygge om til lett regnoppsett. Under racet tørket banen opp, og det ble derfor en ikke optimal 26. plass her, kommenterer Dale.

Under finalen fikk teamet en etterlengtet opptur, hvor ungtalentet først tok personlig rekord, 1 sekund raskere, og kom opp i en toppfart på 102 km/t. Han kjørte seg derfor inn på en god 22. plass til slutt.

– Vi startet med lite erfaring, og konkurrerte i et veldig høyt nivå, som lignet nivå på mini (eldre klasse). Men vi har lært mye og fått god hjelp av Frode, og fikk også etablert et godt samarbeid med Team Askeladden. Dette har gitt mersmak, og Emil Djupesland har kjørt seg inn som Norges beste fører i cadetti klassen og er plassert som nummer 22 i Verden, oppsummerer Dale.